W swoim komentarzu pan Sebastian Nowok wyraża żal, że Prawica Rzeczypospolitej „w wyścigu ogląda plecy Polski XXI”. Jedno sprostowanie – budujemy poparcie społeczne dla Prawicy (zweryfikowaliśmy je w wyborach do Senatu jesienią ubiegłego roku i „uzupełniająco” w tym roku), prowadzimy czynną politykę w odniesieniu do zasadniczych i bieżących spraw, wywarliśmy – jak sądzę – istotny wpływ na proces ratyfikacyjny traktatu lizbońskiego, odniesieniem dla naszej działalności jest położenie kraju, polityka rządu i opozycji parlamentarnej, a nie wyścig z nowymi inicjatywami politycznymi.Oczywiście interesuje nas działalność wszystkich środowisk, które mogą przyczynić się do odnowy życia publicznego. Niedawno odbyłem na ten temat interesującą dyskusję z Kazimierzem Ujazdowskim w redakcji „Christianitas”. Natomiast porównując zainteresowanie mediów stanowiskami politycznymi nie można abstrahować od ich treści. Łatwiej jest głosić – jak prezydent Rafał Dutkiewicz w niedawnym wywiadzie w „Dzienniku” – „pogoń za resztą Europy”, „modernizację”, „silne zdecentralizowane instytucje” i „wysokie standardy” (kto z tym się nie zgodzi?), niż walczyć z kryzysem demograficznym, o prawa rodziny, w obronie narodowej waluty, czy o polską politykę europejską. Czas pokaże czym będzie Polska XXI – uczciwą wersją polityki w obowiązującym paradygmacie „skuteczne państwo w służbie – wygodnego życia”, czy czymś więcej. Oby czymś więcej. Jak mówi przysłowie ludowe: kiedyś dziewczyny czerwieniły się jak się wstydziły, dziś się wstydzą jak się czerwienią. Politycy dziś też niechętnie mówią o swych najgłębszych przekonaniach, nawet gdy są dla nich ważne. Jednak tylko przekonania i weryfikujące je działania pozwalają poważnie oceniać politykę.
Wypowiedź Sławomira Nowaka z PO
,,W ocenie szefa gabinetu premiera słowa prezydenta dowodzą “XIX- wiecznego postrzegania suwerenności państw i narodów”, gdzie – jak mówił – jej cechami były “język, państwowość, waluta”.
- Dzisiaj mamy już trochę inne postrzeganie rzeczywistości, dzisiaj suwerenność, niezależność i niepodległość to jest silna gospodarka, zamożni obywatele. I my zmierzamy do takiego modelu – mówił Nowak.”
————————————–
1) Problem wprowadzenia euro wiąże się z zagadnieniem suwerenności. Wskazywała na to H. Gronkiewicz-Waltz. W artykule wstępnym zamieszczonym na łamach jednego z numerów miesięcznika „Bank i Kredyt” zauważyła ona, że kraje tworzące strefę euro zrezygnowały dobrowolnie z pewnej części swej suwerenności .
2) W podobnym duchu wypowiadał się podczas spotkania ze studentami AE we Wrocławiu G. Kołodko .
3) Również A. Bratkowski i J. Rostowski sformułowali następującą alternatywę: suwerenność czy unia monetarna . Warto pamiętać, że proces likwidacji walut narodowych jest procesem, u którego podstaw leżą nie tylko przesłanki ekonomiczne, ale też i polityczne.
4) Jeden z czołowych federalistów J. Monet przytaczał zdanie Rueffa twierdzącego, że „albo Europa będzie monetarna albo nie będzie jej wcale” . Pojawiają się koncepcje budowy Stanów Zjednoczonych Europy w oparciu o kraje członkowskie Eurolandu. Opowiada się za tym m. in. obecny premier Belgii .
5) Można w tym miejscu przytoczyć wypowiedź byłego szefa doradców R. Reagana a jednocześnie byłego szefa Narodowego Ośrodka Badań Ekonomicznych M. Feldsteina, który wyraża pogląd, że celem wprowadzania jednej waluty w Europie jest budowa Federalnego Państwa Europejskiego .
6) Z jednego z opracowań wydawanych przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych wynika, że problem związków między wprowadzaniem euro a zagadnieniami politycznymi podnoszony był także przed referendum w Szwecji. Na zagadnienie to zwracała m. in. uwagę tamtejsza Partia Centrum . Zdaniem jej przedstawicieli wprowadzanie euro jest drogą do federalizacji Europy.
7) Warto też przytoczyć zdanie byłego prezydenta Niemiec R. Herzoga, który również posługuje się pojęciem Federalnego Państwa Europejskiego . Na łamach pisma ,,Welt am Sontag” twierdzi on, że budowa takiego państwa jest celem federalistów.
9) O tym, iż posiadanie własnej waluty narodowej jest najwyższym atrybutem suwerenności przekonuje także były główny ekonomista WGI R. Mbewe .
cytaty za: doktor Eryk Łon, ,,Dlaczego Polska nie powinna wchodzić do strefy euro ?”, NBP, 2007, Poznań
http://www.nbportal.pl/euro/materialy_p … YK__ON.doc
str.52-53
tam macie podane źródła cytatów
————————
oto wypowiedź Jerzego Krajewskiego, dyrektora Instytutu Bankowości Spółdzielczej
————–
Na blogu Piotra Kuczyńskiego toczy się ciekawa dyskusja o możliwościach wprowadzenia euro w Polsce. Czy zwolennicy opóźnienia tego procesu mają czego obawiać się za strony rządu? Po doświadczeniach opozycji politycznej ostatnich lat mam pewne obawy. Nie lękajcie się – przypominam sobie w takich chwilach słowa Jana Pawła II.
Jerzy Krajewski | 2008-10-29 22:52 | IP: 83.6.217.*
@lesec79
Analiza JP Morgan była rzetelna.
Chwilowo mamy trend korzystny dla złotego.
Nawet Piotr Kuczyński opowiedział się za szybkim euro.
Wszyscy przeciwnicy euro będą teraz tępieni, jak niegdyś opozycja demokratyczna w PRL.
Muszą uważać na CBA i urzędy skarbowe. Prokuratura i sądy w Polsce to jest dyspozycyjne narzędzie rządu, co ewidentnie pokazały działania przeciw PZPN. Istny PRL bis. Zwykła dyktatura, jak za sanacji.
Wczoraj całą kwotę euro zamieniłem na PLN, ale większość dolarów zostawiłem, na wypadek czarnego scenariusza dla PLN.
Licho nie śpi.
Na GPW mamy rajd zagranicznego kapitału.
Chłopaki podbiją kursu, a potem nagle wyskoczą i wszystko znowu runie.
Taka to nasza giełda. Zabawka w rękach zuchwałych inwstorów z prawdziwym kapitałem.
Choć z drugiej strony nasza gospodarka naprawdę nie wygląda źle.
Gdyby nie te długi państwowe ujawnione i wiszące w powietrzu.
Mamy niezłe banki komercyjne i spółdzielcze, dobre firmy, ducha przedsiębiorczości.
Wszystko to może jednak okazać się za mało, gdy padną główne rynki naszego eksportu, a przed wszystkim Niemcy.
Nie znamy dnia i godziny, dlatego trzeba się dywersyfikować.
Tylko jak?
Jakieś rady w sprawie walut na 3 miesiące?
Pozdrawiam
Jerzy Krajewski
piotrkuczynski | 2008-10-29 22:56 | IP: 212.76.37.*
@ Jerzy Krajewski
Wcale się nie opowiedziałem za „szybkim euro”. Być może przed nasileniem kryzysu tak mówiłem, ale teraz w każdej mojej wypowiedzi widać rezerwę. Być może nawet napiszę coś na blogu na ten temat. Niestety, też niezbyt długiego, ale nie mam czasu, a w przyszłym tygodniu wyjeżdżam i nie będzie mnie 10 dni. W tym czasie poproszę kolegę o akceptowanie komentarzy.
Jerzy Krajewski | 2008-10-30 0:58 | IP: 83.6.217.*
Szanowni Agenci CBA i Inni Funkcjonariusze Państwowi!
Informuję, że nie jestem przeciw wprowadzaniu euro w Polsce.
Proponuje tylko, dobrze zastanowić się nad czasem wprowadzanie tej waluty w naszym kraju.
Wydaje mi się, że globalny kryzys gospodarczy warto jednak przejść z PLN.
A później jeszcze raz przeanalizować wszystkie za i przeciw euro w Polsce.
Perspektywa uczynienia z euro waluty nr 1 na świecie jest podniecająca.
Utarcie nosa Jankesom, za którymi nie przepadam od czasu ich barbarzyńskiego najazdu na Irak (suwerenny kraj, członka ONZ,), bardzo by mnie ucieszyło.
Wolałbym jednak, by odbyło się ono małym kosztem ze strony mojego kraju.
Rozumiem, że gramy teraz w jednej drużynie, która nazywa się póki co Wspólnota Europejska.
Lubię Wspólnotę Europejską. Popieram ją. Taką, jaką ją stworzył Traktat Nicejski.
Polska ma w niej prawo weta, co, jak się okazało przy negocjacjach w sprawie paktu klimatycznego, może bardzo przydać się naszemu krajowi.
Podobnie jest z własną walutą. W kryzysowej sytuacji może być bardzo pożyteczna.
Pozdrawiam
Jerzy Krajewski
piotrkuczynski | 2008-10-30 9:35 | IP: 91.198.245.*
@ Jerzy Krajewski
Skąd ta dziwna informacja do agentów? Przecież sprzeciwianie się szybkiemu przyjęciu euro nie jest w Polsce karalne.
Jerzy Krajewski | 2008-10-30 22:31 | IP: 83.6.224.* Twój komentarz oczekuje na decyzję moderatora.
@ Piotr Kuczyński
Licho nie śpi. Ostrożność jest wskazana.
Grzegorz Lato dziś przed kamerami powiedział, że ktoś go straszył, że jeżeli nie zrezygnuje z kandydowania na prezesa PZPN, strona rządowa zacznie grzebać w jego przeszłości, znajdą się zarzuty prokuratorskie.
“Dajcie mi człowieka, a znajdzie się na niego paragraf”, tak zdaniem mojego ojca postępowali komuniści w walce z opozycją demokratyczną.
Swoją drogą, gratuluję Grzegorzowi Lato wygranych demokratycznych wyborów w niezależnej od rządu organizacji.
Może jeszcze nie jest tak źle. Ktoś potrafi przeciwstawić się dyktatorskim zapędom rządu.
Dziś na swoich głównych stronach internetowych opublikowałem komentarz “Popieram polskiego złotego ! ” Sławomira Kłuska, analityka giełdowego i pracownika Gospodarczego Banku Wielkopolski (jeden z banków zrzeszających banki spółdzielcze).
Odważny z niego człowiek.
Z NBP i KNF pójdzie nacisk na GBW i może stracić pracę.
Jego analiza jest pod adresami
http://www.ibs.edu.pl/content/view/1659/28/
http://www.gepardybiznesu.pl/content/view/1155/107/
Ja teoretycznie mogę być spokojny, bo mam 80 proc. udziałów spółki ULAN, która powołała mnie na stanowisko prezesa zarządu.
Taką małą spółeczkę można jednak łatwo zmieść z rynku kilkoma decyzjami urzędu skarbowego.
Czytam więc ostatnio przepisy podatkowe, by mnie nie zaskoczyli.
Czytam ustawy podatkowe, a tam groch z kapustą. Czarna magia.
Uspokajam też służby, że w razie czego jestem gotów do negocjacji, jak kiedyś Lech Wałęsa, który lawirował z SB.
Rządy na całym świecie realizują swoje koncepcje nie przebierając w środkach.
W ustabilizowanych demokracjach są mechanizmy broniące opozycję przed nieuczciwymi zagraniami.
W Polsce daleko nam do kultury demokratycznego państwa. Co pokazały zagrywki rządu wobec PZPN, czy wcześniej prowokacja CBA i CIA przeciw Lepperowi w aferze gruntowej i operacyjne rozrobienie seksafery (Aneta Krawczyk w „Gazecie Wyborczej”, anonimowa prostytutka w „Teraz MY” w TVN”).
Po takich zagrywkach każdy, kto ma inne zdanie niż rząd, może czuć się zaniepokojony.
Ja się w każdym razie czuję.
Ale komentarz Sławomira Kłuska przeciw euro własnoręcznie opublikowałem.
Demokracji trzeba bronić każdego dnia.
Nie lękajcie się – przypominam sobie w takich chwilach słowa Jana Pawła II.
Pozdrawiam
Jerzy Krajewski
http://www.gepardybiznesu.pl/content/view/1156/107/
Szanowny Panie Marszałku – jeśli tylko przeczyta Pan te wpis – bardzo Pana proszę o odpowiedź na pytanie, czy nie dałoby się podjąć jakiejś inicjatywy wspólnej z Polską XXI? Tworzą ją przecież Pana Koledzy z Przymierza Prawicy. Większość z Nich ma podobne poglądy na Cywilizację Życia jak my.
W jedności siła! Gdyby w jednym szeregu występowali Marek Jurek, Kazimierz Ujazdowski, Marian Piłka, Paweł Zalewski, Artur Zawisza, Jerzy Polaczek – a może i Maciej Płażyński z Kazimierzem Marcinkiewiczem – wzmocniłoby to naszą “siłę przebicia”, że się tak wyrażę. Myślę, że po kompromitacji PiS i PO warto budować w Polsce nową, prawdziwą formację prawicową – prawicową, bez tego zbytecznego przedrostka “centro-”. Mam na myśli formację patriotyczną, chrześcijańską, ludową, odwołującą się do tradycji solidarnościowej (i, oczywiście, RMP!). Powstanie Prawicy Rzeczypospolitej ocaniałbym jako pewien etap – a nie finał! Etap do budowania silnego prawicowego frontu.
Panie Marszałku! Nigdy nawet nie śniłem, że będę mógł pisać do Marszałka Sejmu RP i zarazem takiej osoby jak Pan. Jeśli teraz mam okazję do Pana pisać to piszę dlatego, że zależy mi, by nasze argumenty były lepiej słyszane w naszym Kraju. Występując razem z innym prawicowym ugrupowaniem (ot, choćby taką Polską XXI), moglibyśmy nie tylko reprezentować nasze poglądy wewnątrz tej (hmm…) “koalicji” (jak reprezentowaliśmy je w PiS-ie), ale też zwiększylibyśmy prawdopodobieństwo, że te poglądy trafią do ludzi. A może nawet taki związek wpłynąłby pozytywnie na obie formacje: Polska XXI “uczyłaby się” od nas, na którym miejscu w hierarchii wartości należy stawiać Cywilizację Życia, a my od
Nich “uczylibyśmy się” właśnie tego, co nazywam trafianiem do ludzi.
Proszę mi wybaczyć, jeśli tu wyraziłem się niejasno, ówdzie za bardzo coś uprościłem, proszę mi wybaczyć, jeśli za bardzo się rozpisałem. Parafrazując jednak Petroniusza z “Qvo vadis” – pisałem tylko to, co nakazywała mi Miłość do naszej sprawy. Będę bardzo wdzięczny i szczęśliwy, jeśli zechce Pan Marszałek odpowiedzieć na mój wpis. Pragnę też zapewnić, że zawsze byłem, jestem i będę z Panem. Życzę Panu wszystkiego dobrego; pozdrawiam Pana, Pańską Rodzinę, Prawicę i wszystkich Internautów. Szczęść Boże!
Szanowny Panie Marszałku,
Zgadzam się w pełni z p.Mirkiem. Oczywiście rozumiem, że pomiędzy koncepcją polityczną Polski XXI – ruchu modernizacyjnego, stawiającego na sprawne zarządzanie państwem etc., oraz Prawicy RP – partii, która ma zwracać uwagę na zagadnienia Cywilizacji Życia… Jednocześnie jednak uważam, że oba te ruchy są w stanie się dopełniać, a przestrzeni na to jest aż nadto. K.M. Ujazdowski podkreśla, że Polska XXI nie ma stać się partią polityczną – więc chyba nie ma żadnych przeciwwskazań, by na tej “platformie” znalazło się miejsce także dla sympatyków Prawicy RP? Wydaje mi się, że głos Pana Marszałka w zasadniczych sprawach (Cywilizacja Życia, sprawy międzynarodowe, debata konstytucyjna) mógłby dodać inicjatywie charakteru, jakiego oczekują dzisiaj zdezorientowani wyborcy Prawicy. Dodatkowo zgodnie z zapowiedziami Prawica RP zapewne wystartuje w wyborach do Parlamentu Europejskiego, z kolei Polska XXI zamierza przeczekać te wybory i włączyć się do walki politycznej z okazji podwójnych wyborów 2010. Wydaje się, że inicjatywy na tyle doskonale się uzupełniają, że w opinii wielu rezygnacja ze współpracy byłaby wielkim błędem…
Dodam, że osobiście zastanawiam się od dawna nad przyłączeniem do jednego z dwóch ruchów. Widoczna współpraca będzie dla mnie na pewno dowodem tego, że warto.
Łączę wyrazy szacunku
Być może jest to naiwne a czas z pewnością dokona weryfikacji (in plus lub in minus), to zgadam się w dużej części z opiniami i Mirka, i pt.
Czas dokończyć model IV oparty w oparciu o i o modernizację, i o wartości – jedno i drugie wydają się być PiS-owi zupełnie obce.
Z drugiej strony zastanawiam się, czy ruch społeczny Polska XXI to nie kolejny liberalny i ekonomicznie, i społecznie pomysł na dorwanie się do władzy?
Wiadomo, że liberalizm ekonomiczny jest passé, o czym wie nawet PO, tak więc trzeba będzie ‘nadrabiać’ liberalizmem społecznym, czyli tzw. ‘postępowością’ w stylu Michnika.
Errata:
W pierwszym akapicie 2-gie zdanie powinno brzmieć:
‘Czas dokończyć model IV RP w oparciu i o modernizację, i o wartości – jedno i drugie wydają się być PiS-owi zupełnie obce.’
Dutkiewicz poparł swojego czasu gościa z…SLD! na prezydenta Szczecina, to człowiek lewicy!
Dutkiewicz to przede wszystkim karierowićz. Tak samo jak większość liderów Polski XXI
Marek Jurek na PREZYDENTA!